Srovnejme se s menopauzou pomocí Ajurvédy

herbal-tea-1410565_640

herbal-tea-1410565_640S Ajurvédou jsem začali a Ajurvédu neopustíme ani dnes. Jak nám může s menopauzou pomoci rovnováha mezi jednotlivými dóši? A co to vlastně dóši jsou a jak je můžeme sami u sebe srovnat? Někdy stačí jen pár drobností, aby se začaly dít změny. Někdy musíte udělat o kapku více. Vždy to ale za to stojí. Jde o vaše zdraví. Tak proč si ho nevylepšit třeba pomocí starých principů Ajurvédy?

Základní fyziologické principy – DÓŠI

Základem Ajurvédy jsou tzv. Dóši. Jsou to základní fyziologické principy, které udržují tělesné funkce v rovnováze a zdravé. Existují tři hlavní fyziologické funkce: pohyb, metabolizmus a tvorba látek. Každou z těchto činností řídí jedna dóša.

Pohyb, tok (Váta)

  • Probíhá v těle neustále. Živiny vtékají a odpadní látky vytékají.
  • Odpovídá vzduchu a prostoru v přírodě.
  • V menopauze řídí sekreci a transport hormonů. Udržuje v rovnováze a harmonii střídání dne a noci, biorytmus, rovnováhu měsíčního cyklu, ovlivňování organizmu změnami počasí a zabezpečuje jeho přizpůsobování změnám.

Metabolizmus (Pitta)

  • Přeměna snězené potravy v energii.
  • Hlavním orgánem je zažívací ústrojí. Ale probíhá v každém orgánu, tkáni a buňce.
  • Pitta řídí také vylučování odpadních látek a chemikálií, přeměnu světla na vizuální obrázky a emoční a intelektuální metabolizmus našich zážitků.
  • Odpovídá vodě a ohni. Je to jediná horká dóša – způsobuje návaly horka.
  • V perimenopauze je odpovědná za trávení, rovnovážný metabolizmus a přiměřenou hmotnost. Řídí chemické reakce v buňkách po hormonální stimulaci.

Substance – struktura (Kapha)

  • Hmotu těla tvoří substance a struktura, jež mu dávají formu a tvar. Kosti, svaly, tuk, kůže, orgány a tekutiny. Vytváří se, udržují a regenerují.
  • Odpovídá vodě a zemi.
  • Po menopauze udržuje Kapha tvary našeho těla. Promašťuje klouby, kůži, oči a vagínu. Zajišťuje sílu, stabilitu a vitalitu, imunitu, ovlivňuje emoce a chrání tělo před stárnutím.

Dóši v rovnováze a nerovnováze

„Udržování dóš v rovnováze je základní princip léčby podle Ajurvédy.“

Dóši jsou v nerovnováze zvýšením některé z nich. Uplatňuje se princip, že podobné zvyšuje podobné. Pokud je některá Dóša v nerovnováze se projeví fyzickými příznaky, které odpovídají jejím vlastnostem.

V menopauze se nejvíce projevuje nerovnováha Váty.

Váta

Váta je v menopauze přirozeně zvýšená, neboť menopauza znamená přechod a změnu. Dóša Váta je méně stabilní než další dvě. Jakákoliv aktivita nebo stimulace smyslů (např. stres) Vátu zvyšuje. Při našem stylu života se tedy dostává do nerovnováhy často.

Váta rychleji reaguje na terapii. Základním terapeutickým přístupem je pravidelnost.

1.      Pravidelný režim dne

Časné vstávání, uléhání k spánku, jídla v pravidelnou dobu. Vědecké studie se shodují, že pravidelnost ovlivňuje vnitřní rytmy hormonů, krevní tlak a tělesnou teplotu. Ráno vylučujeme 10 až 20x více kortizolu.  Lidé pracující v noci, to mají přizpůsobené době, kdy vstávají.

„Pravidelný režim nejvíce porušují ty ženy, které jej nejvíce potřebují. Jakmile zařadí pravidelnost do svého života, změny nastanou rychle.“

Pravidelnost příznivě ovlivňuje úzkost, narušený spánek, zácpu, plynatost, nadýmání a náladovost. Ženy pocítí více energie a méně změn v náladách, méně únavy a nejistoty.

Jak toho docílit?

Někomu funguje lépe plán a začít s realizací hned. Někomu pozvolný postup.

Zkuste si vybrat vždy jednu činnost, například chodit dříve a pravidelně spát. Každou takovou činnost provádějte důsledně dva až tři týdny, abyste z ní vytvořili návyk.

„Chodit dřív spát je jedním z největších tajemství, jak získat mladistvější vzhled.“

2.      Jezte hlavně teplá, vařená a čerstvá jídla

Omezte saláty a syrovou zeleninu, hlavně se však vyhněte chladným nápojům a ledovým moučníkům.

3.      Uklidňujte nervy a zvláčňujte pokožku masáží

„Kůže je jednou z hlavních tkání, ve které se po menopauze tvoří estrogeny. Takže masáž může zvyšovat tvorbu estrogenů. Chrání před osteoporózou a zvyšuje pevnost kostí.“

Abhjanga: každé ráno před koupelí, ohřát olej v teplé vodě, používejte dlaně, nikoliv prsty. Vetřete olej do dlaní a pak nejprve do kořínků vlasů, poté krk, ramena, paže, břicho, prsa, záda, nohy a chodidla. Nejdříve na jedné, pak na druhé straně těla. Na dlouhých kostech olej roztírejte nahoru a dolů, nad klouby ve směru ve směru hodinových ručiček, na břiše ve velkých kruzích po směru hodinových ručiček a krouživě kolem prsou. Prsty od kloubů ke konečkům a zpět.

Strava harmonizující Vátu

  • Jezte teplé, vařené pokrmy a teplé nápoje. Vyhněte se studeným pokrmům a nápojům, ledu a zmrzlině.
  • Dopřejte si jemné, teplé potraviny jako obiloviny, zelenina, polévky. Vyhněte se suchým potravinám.
  • Syrovou zeleninu a saláty konzumujte jen v malém množství.
  • Dávejte si dostatečně velké porce. Zařaďte olivový olej, olej z obilných klíčků, ořechy a semena.
  • Obědvejte a večeřte v klidném prostředí.
  • Vylučte bublinkové nápoje a stimulující látky jako kofein a čokoládu.
  • Pokud nejste vegetariáni, měli byste dávat přednost kuřecímu nebo krůtímu masu, mořským rybám a vejcím. Konzumujte tyto potraviny k obědu.
  • Zelenina: chřest, cuketa, fenykl, mrkev, artyčoky, okurka, dýně, okr, lilek, brokolice, špenát a kapusta. Příležitostně i hrášek a batáty. Omezit saláty, syrovou zeleninu, brambory, květák, růžičkovou kapustu a zelí.
  • Oleje: olivový, slunečnicový lisovaný za studena
  • Koření: římský kmín, zázvor, hořčičná a celerová semínka, pískavice řecké seno, skořice, tamarind, kurkuma, fenykl, hřebíček, pepř černý, kardamon, anýz, bazalka, petržel, koriandr, čerstvý česnek, citrónová šťáva. Omezit sůl, cibuli a pálivé koření. Solit kamennou nebo mořskou solí.
  • Cukr: datlový a třtinový v malých dávkách
  • Ovoce: sladké hrozny, švestky, třešně, kiwi, broskve, meruňky, mango, papája, datle, ananas, bobule, pomeranče, grapefruity. Vylučte banány, syrová jablka a hrušky. Hrozinky a sušené ovoce před konzumací namočte.
  • Obilniny: kuskus, bulgur, quinoa, amarant, rýže basmati, těstoviny
  • Potraviny s obsahem bílkovin: polévka a pokrmy z mungo bálu – loupaný žlutý hrách, neloupané mungo fazole, červená čočka. Vyhněte se velkým druhům fazolí jako černé, pinto a cizrně. Teplem upravované tofu, tempeh.
  • Mléčné potraviny: teplé mléko, jogurty bez ovoce, lassí (čerstvý jogurt s třemi díly vody, špetkou římského kmínu a soli), tvaroh, čerstvá mozarella, panír (ajurvédský čerstvý sýr), ricotta, kozí sýr. Vylučte tvrdé sýry.

Horká Pitta

Nejvýraznější vlastností Pitty je horkost. Spaluje stravu a podporuje metabolismus. Také zpracovává mentální a emotivní zážitky v srdci a mysli.

„Pitta v nerovnováze znamená návaly horka, pocení, podrážděnost, netrpělivost a zbrklost, narušený spánek.“

1.      Zklidněte nervový systém

Rovnovážná Pitta je jasné myšlení, koncentrace a energie. Pitta v nerovnováze způsobuje pocity zklamání, netrpělivost, podrážděnost a zlost. Mentální a emoční zátěž vyvolává návaly. Nerovnováhu zvyšujeme ambicemi, uspěchaným dokončováním náročných úkolů, vynecháváním jídel a ponocováním.

„Udržujeme v rovnováze cíle a ambice. Nechtějte všeho dosáhnout hned. Nepracujte v časovém stresu, rozvrhněte si úkoly, na každý den si připravte plán. Udělejte si prostor pro odpočinek. Nepřidávejte si práci, nepřetěžujte se ve volném čase.“

2.      Nevynechávejte jídlo, nejezte pozdě

Návaly horka se zhoršují při pocitu hladu, nebo když vynecháte jídlo. Kyseliny a enzymy jsou pravidelně vylučovány podle cirkadiálního rytmu žaludku.

„Vynechání oběda zvyšuje emoční a mentální horkost, není tedy dobré řešit jakékoli problémy před jídlem.“

Zařazujte do jídelníčku hodně šťavnaté, sladké a alkalické zeleniny a ovoce. Koření s močopudným účinkem, mletý i čerstvý koriandr. Pijte každý den dostatečné množství čisté vody.

Ochlazení s pročistěním Pitty

Rok nebo dva po skončení menstruace se doporučuje provádět v pravidelných intervalech třídenní Pitta pročistění, nejméně jednou za rok (3x až 4x ročně), nebo i každý měsíc.

Pročistění po zastavení menstruace: menstruační krvácení není jen způsob likvidace neoplodněného vajíčka, ale i způsob, kterým se tělo pravidelně zbavuje toxinů. Proto, jakmile se menstruace zastaví, měla by se žena pravidelně pročišťovat.“

Mateřská zemitá Kapha

Kapha odpovídá za strukturu, tekutinu, hmotu a látky v těle. Drží tělo pohromadě a spojuje části do jednoho celku. Je jako matka, která svoji láskyplnou péčí dodává sílu, zklidňuje a léčí své děti. Představte si italskou maminku podávající večeři své rodině. Během krize středního věku dodává vyvážená Kapha tělu, mysli a emocím stabilní sílu, aby nedocházelo k výkyvům Váty a Pitty.

Při přebytku Kaphy se zpomaluje metabolizmus a nastává omezení fyzického i mentálního pohybu. Deprese, apatie, nadváha. Při menopauze se Kapha (jako jediná z dóš) z rovnováhy moc nedostává. Nerovnováha Kaphy souvisí s vysokým cholesterolem, fibroidy a cukrovkou.

1.      Vstávejte brzy každé ráno

Od 2 do 6 hodiny je doba Váty, která je lehká, rychlá a pohyblivá. Od 6 do 10 hodin nastává čas Kaphy, která je těžká a pomalá.

Ajurvéda říká, že začátek ovlivní celý proces.“

Když začnete den v době Váty, budete celý den bystřejší, rychlejší, lehčí a pohyblivější. Pokud svůj den zahájíte až v čase Kaphy, mezi 6 a 10 hodinou, budou u vás převládat pocity těžkosti, otupělosti   a pomalosti. Čím déle spíte v době Kaphy, tím více se Kapha hromadí. Oči jsou oteklé, dutiny se ucpávají, klouby tuhnou a myšlení je zpomalené.

2.      Nasyťte smyslovou, vyživující Kaphu chutným domácím jídlem

Jsme tím, co jíme!

Každý den se tělo regeneruje z živin získaných z potravy.

3.      Pohyb, pohyb, pohyb

Pro udržení aktivního metabolismu je důležitý pohyb nejméně 30 minut denně. U vysoké Kaphy je nutné i více.

Před menopauzou je nevhodné konzumovat těžké a hůře stravitelné produkty. S věkem se zpomaluje trávení, a potraviny jako jsou maso a sýry, narušují metabolismus, vyvolávají blokády a zhoršují reakci organismu na proměnlivé hladiny hormonů.

„Střední a vážné příznaky menopauzy jsou pravděpodobně vyvolány blokádami v těle. Blokády způsobuje áma – odpadní látky metabolizmu a toxiny nahromaděné v tkáních.“

Každá z nás jsme jiná. A každá si najdeme tu svoji oblast, jak dosáhnout zdraví, která nám nejvíce vyhovuje. Pro někoho je to Ajurvéda, pro někoho homeopatie, nebo třeba klasická západní medicína, tradiční čínská medicína atd. Výběr je skutečně pestrý.  Myslím, že myšlenky, které jsem chtěla v tomto článku zdůraznit, bychom nějakým způsobem našli obsažené ve všech výše zmíněných metodách léčby.

Takže, milé dámy, koho Ajurvéda zaujala, jistě si najde mnoho zajímavých zdrojů, kde se dozví více podrobností. Pokud zatím tápete anebo nevíte, kterou knihou začít dříve, můžete vyzkoušet tu, která zasvětila do Ajurvédy mě – Ajurvéda a menopauza od Nancy Londsdorfové.

Danuše
Jsem energická, aktivní žena 40+, která ví hodně o životě. Celý svůj profesní život ráda pomáhám ženám i mužům najít jejich vlastní cestu ven z různých zdravotních problémů k pocitu štěstí a zdraví. Můžete se se mnou spojit na emailu: vitkovadanuse@gmail.com.
Komentáře