Upravím jídelníček a cítím se v menopauze skvěle

salad-374173_1920

Ačkoliv u nás není téma menopauzy zatím moc populární, jde v životě ženy o významné a poměrně dlouhé období.Vždyť již období premenopauzy, která probíhá několik let, může začínat po třicátém roce života. Období klimakteria začíná někdy po čtyřicátém roce života a příznaky mohou ženu provázet třeba pět let, než dojde k samotné menopauze, tedy úplnému vymizení menstruace.

Pokud se objeví první příznaky menopauzy, hormonální dysbalance, jako první je ideální začít změnou životního stylu, hlavně stravovacích návyků. Nasazení náhradní hormonální terapie je až poslední krok, když všechny ostatní metody selhaly.  Než čekat na objevení se prvních nepříjemných projevů poklesu hormonů, je lepší zaměřit se na správnou výživu již preventivně.

Období, kdy je vhodné se více vědomě zaměřit na svůj životní styl začíná již po třicátém roce života. Tělo začíná pomalu ale jistě stárnout.  Ženy jsou na správnou výživu o něco citlivější než muži. Vzhledem k posunu těhotenství do vyššího věku, období kojení a celkově větším nárokům v plodném období, by ženy měly dbát na správnou výživu a životosprávu nejvíce u sebe. Většina žen věnuje pozornost dětem, partnerovi, a na sebe zapomíná.

Toto zanedbávání se pak projeví právě v období menopauzy. Tady již není na co čekat. Je to životní etapa, kdy jsme jako ženy odevzdaly svým partnerům a dětem to nejlepší, a měly bychom se více zaměřit samy na sebe. Je to tak správně. Pokud chceme být své rodině nadále oporou.

Výživu by žena měla zaměřit na několik hlavních oblastí

  • Vyrovnávání klesající hladiny hormonů
  • Udržení rozumné váhy i při zpomaleném metabolismu
  • Posilování paměti, tedy výživu mozku
  • Udržení elasticity kůže a tak prevenci vrásek

Kolem čtyřicátého roku je správná výživa a vědomý zdravý životní styl již nezbytný.

Pamatujte, že nikdy není ani příliš brzy, ani příliš pozdě, začít se změnami

Pro správnou výživu v menopauze platí většina zásad, které se dají ve výživě zevšeobecnit a měli by je dodržovat všichni bez rozdílu věku a pohlaví.

Na druhou stranu, pro ženské tělo platí trochu jiná pravidla než pro mužské nebo dětské.  Zvyk, že celá rodina jí společně stejné jídlo není ideální. Často je to právě žena, která to, co vaří, přizpůsobuje chutím a potřebám muže a dětí. Tím ale poškozuje sebe.

Zkuste při společném stolování vytvořit různé variace jednoho pokrmu tak, aby vyhovovaly jang mužské energii, jin ženské energii i potřebám dětí v různých stádiích jejich vývoje.

V dnešní době není problém mít na jídelníčku spoustu exotických potravin a pochoutek. Buďte s nimi ale opatrné. Jsou jistě fajn jako zpestření jídelníčku, zdroj nedostatkových látek. Vyzkoušení nových chutí.

Hlavní složkou jídelníčku by ale měly být potraviny z našeho podnebného pásma. Jedli je naši předkové po generace a naše trávení se jim přizpůsobilo.

Také bychom měli respektovat roční období, například teď v zimě jíst více potraviny, které nás zahřejí. Což není exotické ovoce, které vyrostlo v tropickém pásmu.

Základem je zdravé střevo

Jak se v poslední době ukazuje, zdravé tělo začíná v našem střevě. Pokud nemáme v pořádku trávení, máme porušenou rovnováhu ve střevech, zvláště správné osídlení střeva bakteriemi, odrazí se to na našem celkovém zdraví. Můžeme jíst spousty vitamínů a zdravých potravin. Pokud se ale vitamíny, minerály a všechny živiny nedokáží v našem střevě vstřebat, není nám jejich užívání nic platné.

Mnoho žen trápí zácpa po celý život, mnohdy již od mládí. V menopauze se tyto potíže stávají téměř běžnými. S tím se ale není dobré smířit. Právě špatná funkce střev a zácpa stojí za mnoha příznaky menopauzy. Ozdravením střeva se dokážeme elegantně zbavit mnoha zdravotních potíží, včetně návalů horka a poruch spánku.

Lze si udržet optimální váhu?

Spolu se sníženou produkcí hormonů dochází ke zpomalení metabolismu. Tedy, pokud sníme stejné množství kalorií jako doposud, potřebujeme zvýšit jejich spalování. Přidat pohyb. Nebo naopak, ubrat z jídelníčku energeticky bohaté potraviny a nahradit je například další porcí zeleniny. Ideálně upravit jídelníček a současně přidat pohyb. Přibývání na váze se uvádí jako jeden z hlavních příznaků menopauzy. Není to ale nutné, jde pouze o to, přizpůsobit se novým podmínkám.

V menopauze dochází také k většímu kolísání hladiny cukru v krvi. Zvyšuje se inzulinová rezistence. Což je příčinou některých příznaků menopauzy. Může dojít ke zvýšení hladiny nežádoucího cholesterolu a triglyceridů, zvýšení tělesné hmotnosti, výkyvům nálady, únavě až polycystickému ovariálnímu syndromu. Řešením je zaměření se na potraviny s nízkým glykemickým indexem.

Pitný režim

Snad více než jindy je v období menopauzy důležitý pitný režim. Žena by měla vypít alespoň 2 l tekutin denně. Většinu ideálně ve formě čisté vody. Se zvyšující se tělesnou hmotností se doporučené množství tekutin zvyšuje. Dostatek tekutin ovlivňuje všechny projevy menopauzy. Bez správného pitného režimu se tělo nemůže zbavovat nežádoucích toxických látek, nedokážeme zhubnout, trpí kůže i sliznice, podporujeme tak tvorbu vrásek, cítíme se unavené, bolí nás hlava. A tak bychom mohly pokračovat.

S klesající hladinou hormonů se mohou objevit potíže s inkontinencí. Klesá svalový tonus, objevuje se takzvaná stresová inkontinence. Žena se bojí zakašlat, aby nedošlo k nechtěnému úniku moči. Což logicky vede k nedodržování pitného režimu. Přitom inkontinenci lze dobře ovlivnit posilováním svalů pánevního dna.

Obecně lze shrnout, že v období menopauzy platí více než jindy, zaměřit se na vyváženou stravu, která naše tělo nezatěžuje, ale naopak mu prospívá. Ubrat na příjmu kalorií, přidat zeleninu, ovoce, luštěniny, za studena lisované oleje a současně potraviny bohaté na bílkoviny. A myslet na to, abychom dostatečně pily. Třeba si ráno nalít litr čisté vody do karafy a vypít ji během dopoledne. Omezit kávu, alkohol a kouření.

Pokud i tak přetrvávají nepříjemné příznaky menopauzy, zkusit některé rostlinné doplňky stravy s obsahem fytoestrogenů, přírodních hormonů.

 

Danuše
Jsem energická, aktivní žena 40+, která ví hodně o životě. Celý svůj profesní život ráda pomáhám ženám i mužům najít jejich vlastní cestu ven z různých zdravotních problémů k pocitu štěstí a zdraví. Můžete se se mnou spojit na emailu: vitkovadanuse@gmail.com.
Komentáře